kaffekurs

I onsdags var jag på kaffekurs efter att ha jobbat på fiket! Det var jätte kul och de gick igenom både kaffets historia och hur man gör det bästa kaffet. Vi fick sedan öva själva på att få espresson rätt och skummet på cappocinon som ett hjärta (jag lyckades inte med det sistnämnda men jag var också den enda som aldrig gjort det förut). Så nu har jag lite att öva på! För kan de så ska minsan jag också kunna göra mönster på mitt kaffe sen!

De berättade att 1 kg kaffe (ca 5 000 bär) är ett helt kaffeträd. Tänk att en sån påse är ett helt träd och ett träd tar 3 år att odla! Helt galet! Priset på det kaffet är för butiken ca 70 öre kaffet och det säljs sedan för ca 20 kr. Vilet pålägg! Det är ju så sjukt många som är med i prossesen att få fram kaffet bla de som plockar bären, rensar dem, tvättar det, torkar dem, fraktar dem osv. Tänk om alla skulle göra samma pålägg då skulle kaffet kosta flera tusen!

Baker Hansen har faktiskt ett samarbete med afriknska byar att de hjälper dem med att få en lättare vardag. Efter behovstrappan så är välmående på första plats. Alla behöver mat och må bra för att bry sig om annat som tex utbildning. Så de hjälper kvinnorna i köken att få en bättre vardag genom att ge sementgolv (som är lättare att rengöra) och piphål (ventelation) så röken åker ut ut hyddorna.

Den där röken gör att man lätt blir utsliten och sjuk och den röken står kvinnorna i flera timmar om dagen. Detta märkte vi var ett problem när vi var i Afrika med skolan. Vi fick pröva gå in där och det var helt galet vad tjock rök det var!

Efter kursen så gick jag till Ellinors jobb och hängde där. Elin var på träning och hade ena nyckeln och Ellinor hade den andra. Men hon skulle vara hemma 2 i natt så jag satt hellre på donken några timmar på kvällen än att gå upp 2 på natten och öppna åt henne. Inte lätt med bara två nycklar även om det oftast fungerar..


(en bild vi tog i ett kök när vi var i Afrika, det va så rökigt så man knappt såg)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0