osLOve

Oslo överlevde! Men många har förlorat sina nära i detta hemska som hände. De frågorna som flyger runt i huvudet är väll mest hur en person kan ha lyckats med en sån här galen ide om att skada så många människor utan att någon har märkt det? Många människro säger att staten övervakar oss hela tiden men det här är väll ett stort bevis på att det inte är läget?!

Den dagen det hände var jag påväg hem från jobbet då jag hade fått sluta lite tidigare. Pappa skulle komma och hälsa på så jag var glad. Då jag var nästan hemma hörde jag en stor smäll, det lät som om ett hus hade fallit ihop och efter det var det konstanta polisljud under resten av vägen hem. När jag kom hem gick jag direkt in på TT och där stod det precis uppdaterat att det hade varit en explosion i Oslo. Och jag fattade ingenting. Snart började det komma upp bilder på Oslo på alla tidningars hemsidor och jag började försöka få kontakt med Johanna eftersom jag blev så skrämd utav bilderna. Det såg inte ut som Sverige eller Norge på bilderna utan mer Bagdad eller Libanon.

Johanna fattade inte vad som hade hänt, jag tror inte hon ville tro vad jag sa när jag ringde och hon förstodd inte hur allvarligt det var. Men tillslut efter många samtal så lämnade hon sitt cafe som det var och gick hemmåt. Jag var i något slags chock tillstånd och tänkte att jag skulle gå och möta henne. Mrn påvägen ner mötte jag människor som var blodiga i ansiktet så jag klarade inte av det och gick tillbaka hem.

Pappa satte sig på ett tåg tillbaka hem och jag och Johanna satt inne och gömde oss i tre dagar. Det var en sjukt konstig helg. Och det som hände på Utöja var bara en helt sinnesjuk och verklig mardröm. Vi kände ingen som var där men har många vänner här som kände någon/några.

Jag hoppas verkligen att vi människor har lärt oss något av det här. Den här människan som gjorde det här umgicks i nazistiska kretsar. Och som jag har försått det här så var hans anledning till detta pågrund av att han tycker att vi har för dålig invandrar politik i Norge. Jag hoppas med hela mitt hjärta att vi i Sverige förstår att man måste hjälpa varandra och att det inte bara handlar om svenskar och norrmänn utan alla nationaliteter och länder i världen. De som kommer till sverige och vill bo där har en stor anledning till det. Det är NÄSTAN ALDRIG något som flyttar långt bort från familjen och det land man kommer ifrån/bor i om det inte finns något stort. Det stora kan vara ett hot mot familjen eller något liknande. Att det finns människor som är så själviska och inte vill låta dessa människor bo i våra länder försår inte jag. Om det inte var för alla som har invandrat till Sverige och Norge skulle länderna inte vara lika utvecklade och bra som de är idag.

Problemet ligger inte i invandringen, problemet ligger på andra ställen. Tex där man prioriterar vissa människor före andra när alla ska vara lika värda.

Nu hoppas vi att han får sitta i isolerat fängelse resten av sitt liv. Och att han har skrämt alla från att rösta på Sverige demokraterna eftersom de har likadana tankar!!! Fattar inte folk det eller?!

Jag har fått ett röstkort hemskickat här i Norge och vet med all säkerhet vart jag ska lägga min röst för att stödja rätt sida.




osLOve
/Ellinor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0