Fuck arbetserfarenhet

Hur kan alla arbeten begära arbetserfarenhet när vi aldrig får chansen att få någon? Inte undra på att det är svårt för ungdommar att få jobb, det är ju en ond cirkel.

Efter att ha praktiserat på Coop i ettan så fick jag jobb där, vilket var väldigt roligt! Men efter att ha jobbat där i tre år och fått den erfarenheten så hamnar jag nu direkt i kategorin säljare. Visserligen är det väldigt roligt och socialt att vara säljare, men det är väll nu jag ska få pröva på så mycket som möjligt.

Visst kan jag sälj och det är roligt men tänk om det finns något annat som passar mig ännu bättre. Jag förstår att arbetsplatser vill ha erfarenhet för att man vill att personen ska kunna göra jobbet så bra som möjligt redan från början. Men seriöst, de som har erfarenhet var ju också nya en gång i tiden. Ge oss en chans!

Från det ena till det andra så var jag ju faktiskt på två arbetsintervjuer igår!

Den första var kl 10.00 på Cafebar.

De skulle sätta ihop ett nytt team på fem personer som skulle boka möten mellan företag och säljare på firman. Man ska alltså ringa upp företag och få dem att vilja ha ett möta med en av våra säljare. När jag lagt på ska jag skicka ett mail där de ska bekräfta att de kommer på mötet. Gör de det så har jag closat och jag får 200kr för varje möte jag bokar. Grundlönen är sen på 10 000 i månaden.

Intervjun varade i nästan en och en halv timme eftersom det var ett helt tjock häfte med frågor han skulle ställa. Jag tror intervjun gick bra och "gick man vidare" så skulle man få komma på en till intervju sen.

Jobbet kändes roligt med man vet ju aldrig när det är provsion.

 

Den andra var kl 14.00 på La donna dei tuffi.

Det var egentligen Ellinor som fått intervju där men hon frågade om vi båda kunde komma. Ellinor skulle sen jobba så det var bara jag som åkte dit. Tänkte att jag inte direkt kunde förlora något på det.

Väl där så var chefen fast i bilkö och jag fick intervjun med hans bror som inte kunde norska. Intervjun hölls alltså på engelska. Det hela blev väldigt förvirrat då han ju inte visste att vi pratat med " chefen" om att jag skulle komma och de visste ju ingenting om mig. Detta skulle jag då förklara på engelska. Min erfarenhet av restaurang är ju bara på praktiker och jag vet inte om han fattade att jag praoat där och inte jobbat men men. Han frågade om jag kunde öppna en vinflska och när jag sa att jag kunde men inte gjort det inom jobb liksom så sa att att de även sökte personal till sitt fik typ 100m bort (plus att jag inte får servera sprit när jag är under 20år). Så vi knallade dit, där fick jag träffa personalen och så frågade han om jag kunde göra kaffe. Jag sa att jag kan ju göra vanligt kaffe men sen beror det väll på vad de har för maskin.. Han sa så att jag skulle komma och "arbetsträna" för att se hur det gick (idag alltså).

Så nu ska jag snart iväg för att vara med där ett par timmar. Det får jag inte betalt för men fortfarande vad kan jag förlora på det. Jag har ju ändå inte så mycket för mig en lördagsmorgon och skulle det leda till jobb är det ju väldigt värt det. Leder det inte till jobb så är det ju alltid trevligt att stå i ett fik, så då får jag ju öva lite mer på det.

Egentligen kan man ju inte direkt gå en kurs i att göra typ latte och ecpresso (kan, kan man säkert men ni fattar) så någon gång måste man ju får lära sig. Sen har jag ju den erfarenheten. Så det är väll bara att smila på idag och vara så trevlig och effektiv som möjligt, så får vi se hur det går.

 

När jag kom hem därifrån så ringde de från Sector alarm. De hade hittat mitt CV på Tomtemps hemsida och ville ha en intervju med mig. Eftersom jag samma morgon suttit i en en och en halv timmes intervju om sälj, så kunde jag svara väldigt lätt och fort på alla hennes frågor hon ställde på telefon. De blev väldigt intresserade och ville ha en intervju på onsdag. Jag får gå dit och se vad det är (om cafet skiter sig) men jag tror att det också är provision. Men som arbetssökande så är alla intervjuer något så jag får ju se vad de har att säga.

 

Nu ska jag snart springa iväg till trikken, önska mig lycka till!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0